مراقبت از راه دور در طول COVID-19 ممکن است منجر به نتایج بهتری برای بیماران دیابتی شود

11 مه 2020 - یک مطالعه ی جدید نشان داد که برای برخی از بیماران مبتلا به دیابت نوع 1، نظارت دقیق بر وضعیت آنها با استفاده از پروتکل های پزشکی از راه دور، همراه با فناوری مناسب ممکن است منجر به نتایج بهتری در طول بیماری همه گیر COVID-19 شود. این مطالعه که نشان داد نظارت از راه دور می تواند به جلوگیری از پذیرش در بیمارستان به دلیل کتواسیدوزدیابتی در طول همه گیری کووید-19، کمک کند، درDiabetes Technology & Therapeutics منتشر شده است.

نویسندگان دو مطالعه موردی از بیماران مبتلا به دیابت نوع 1 را ارائه داده اند که در منزل از طریق مراقبت از راه دور تحت درمان قرار گرفته بودند. اولی یک مرد 21 ساله بود که علائمCOVID-19  را گزارش نموده و در خانه خود را قرنطینه کرده بود، قند خون او افزایش و کتون های ادراری او به شدت مثبت بود. او داده های مربوط به قند خون خود را از طریق یک مانیتور مداوم گلوکز (CGM)با تیم پزشکی خود به اشتراک گذاشت تا امکان تنظیم مکرر دوز انسولین او فراهم گردد. وی بدون نیاز به مراجعه ی حضوری به پزشک یا سیستم مراقبت های بهداشتی توانست، بهبود یابد.

مورد دوم مربوط به یک خانم 26 ساله ی مبتلا به دیابت نوع 1 جدید بود که در روز اول به طور خلاصه در کلینیک آموزش های دیابت را دریافت کرده بود و فناوریهای لازم را تهیه دیده بود. قند خون بسیار بالایی داشت و دچار کتوزیس شده بود. مدیریت مداوم از راه دور، سبب کنترل قند خون او در طی 6 روز شد. وی همچنین نیازمند بستری در بیمارستان به دلیل هایپرگلایسمی مرتبط با کتوزیس دیابتی نشد.

دکترSatish Garg ، استاد پزشکی و کودکان در دانشگاه کلرادو دنور می گوید: همه گیری  COVID-19  تغییرات چشمگیری را در ارائه ی خدمات درمانی حتی در مواقع حاد مانند کتواسیدوز دیابتی از طریق مراقبت و پزشکی از راه دور انجام داده است. نتایج کلینیکی این بیماران بدون نیاز به بستری در بیمارستان، عالی بود، همچنین مراقبت از راه دور در صرفه جویی هزینه ها بطور قابل توجهی موثر بود. این تا حدودی با در دسترس بودن داده هایCGM از طریق پلت فرمClarity یا ویژگی به اشتراک گذاریDexcom G6 ، امکان پذیر است.

منبع:

https://medicalxpress.com/news/2020-05-telehealth-covid-outcomes-diabetes-patients.html